O Akademickém senátu UK

Postavení akademického senátu veřejné vysoké školy je upraveno zejména ustanoveními §§ 8 a 9 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů. Senát je reprezentativním zastupitelským tělesem volených zástupců akademických pracovníků a studentů. Akademický senát Univerzity Karlovy je složen ze 70 členů zvolených ze všech 17 fakult vždy po dvou studentech a dvou akademických pracovnících a ze dvou volených zástupců dalších součástí univerzity (např. Ústav dějin UK a Archiv UK, Ústav jazykové a odborné přípravy, Centrum pro teoretická studia, CERGE - všechny naleznete zde: https://cuni.cz/UK-765.html). Poměr studentů vůči akademickým pracovníkům tak v AS UK je 34 ku 36.

Mezi hlavní kompetence senátu patří:

  • projednávání strategického záměru univerzity a jeho každoroční aktualizace,
  • schvalování výročních zpráv o činnosti a hospodaření,
  • schvalování zprávy o vnitřním hodnocení kvality vzdělávání,
  • schvalování vnitřních předpisů univerzity a vnitřních předpisů fakult,
  • schvalování rozpočtu univerzity a principů rozdělování prostředků na fakulty,
  • projednávání smluv týkající se nemovitého majetku,
  • schvalování členů Vědecké rady a nominace třetiny Rady pro vnitřní hodnocení,
  • volba členů do Rady vysokých škol a volby a nominace do dalších orgánů,
  • vyjadřování se k návrhům na jmenování prorektorů.

Patrně nejdůležitější kompetencí akademického senátu je pak volba kandidáta na funkci rektora. Příští volba, pokud se nestane nic mimořádného, proběhne na podzim 2021.

Senát se zároveň může vyjadřovat a také vyjadřuje k věcem, které si vyhradí.

Pro projednání dílčích záležitostí senát zřizuje svoje komise, které mají jednak pevnou agendu, zároveň si samy mohou svoji agendu nastavit. Komise se scházejí vždy v týdnu, ve kterém zasedá plénum AS UK. AS UK zasedá ve stanovené termíny, které jsou vždy v pátek od 10:00 v Malé aule Karolina. Každá komise se skládá z těch členů senátu, kteří se do ní přihlásí, a dále z tzv. extramurálních členů, tj. studentů či zaměstnanců univerzity, které tam na návrh předsedy komise schválí předsednictvo. Vážní zájemci o práci v senátních komisí se proto mohou dohodnout s předsedy komisí. Předsednictvo neomezuje extramurální členy v komisích tím, že by jejich návrhy neschvalovalo s výjimkou Ekonomické komise, kde platí nepsané pravidlo, že jedna fakulta může být v této komisi zastoupena maximálně čtyřmi osobami. V tuto chvíli má AS UK sedm ustálených komisí:

  • Legislativní komise - projednává a legislativně čistí vnitřní předpisy univerzity i fakult (často je fakultám vrací k novému projednání), dává stanoviska k výkladu vnitřních předpisů a aplikace legislativy na univerzitu.
  • Ekonomická komise - projednává principy rozdělování prostředků na fakulty, rozpočet (rozpočet je přitom spíše mechanickým dokumentem připraveným podle principů), mimořádná čerpání rozpočtu a půjčky v rámci univerzity, smlouvy týkající se nemovitého majetku, výroční zprávy o hospodaření a další ekonomické otázky.
  • Sociální komise - zabývá se problematikou studentských spolků a jejich financování (rozděluje prostředky na zájmovou činnost na univerzitě), dále má na starosti problematiku stipendií a poplatků za studium, kolejí a menz, focení na promocích a dalších sociálních agend týkajících se studentů.
  • Studijní komise - projednává otázky hodnocení kvality výuky, rozvoje doktorského studia, činnosti Grantové agentury UK, koncepce celoživotního vzdělávání, mezifakultně sdílené výuky a vyjadřuje se ke koncepčním dokumentům univerzity v oblasti vzdělávání.
  • Petiční komise - jedná se o jakéhosi ombudsmana, projednává podněty, stížnosti a náměty členů akademické obce nejrůznějšího charakteru, zpravidla stížnosti na nespravedlivá jednání, neférové zkoušení apod., může navrhovat řešení problémů, osvojit si podněty a petenty anonymizovat a dále je řešit s dalšími orgány svým jménem.
  • Ediční komise - kromě otázek nakladatelské politiky UK, rozvoje Open Access, univerzitních knihoven, repozitáře se zabývá také vnější prezentací UK, vizuálním stylem, webem, propagačními předměty či vztahy s alumni.
  • Komise pro informační technologie - zabývá se Studijním informačním systémem, elektronickou spisovou službou, integrovaným elektronickým systémem a obecně všemi otázkami spojenými s elektronizací univerzity.

Činnost komisí, pléna a také sekretariátu AS UK koordinuje šestičlenné předsednictvo, ve kterém nesmí být více než jeden zástupce jedné fakulty. Předsedou musí být akademický pracovník, místopředsedou bývá zvykovým právem volen student, další kvóty na obsazení předsednictva nejsou. Současným předsedou je prof. František Zahálka (FTVS) a místopředsedou Mgr. et Mgr. David Hurný (PřF). Předsednictvo má zároveň významné kompetence v době mezi zasedáními, kdy může v urgentních případech projednávat některé záležitosti, které jsou jinak vyhrazeny plénu (typicky některé smlouvy týkající se nemovitého majetku).

Samotné jednání pléna se řídí Jednacím řádem AS UK. Po úvodním schválení programu a zápisu ze zasedání vždy následuje vystoupení rektora, ve kterém rektor seznámí senát s tím, co proběhlo od předchozího zasedání, a následnou diskuzi lze v zásadě označit za interpelace na rektora. Poté se teprve projednávají další stanovené body dle programu. Senát se schází zpravidla jednou měsíčně s výjimkou července až září, v minulosti byly mezery mezi jednotlivými zasedáními i delší.

Od února 2019 členům AS UK za jejich činnost náleží peněžitá odměna ve výši 1 000 Kč za účast na plénu, 1 000 Kč měsíčně předsedovi komise, 2 000 Kč měsíčně členovi předsednictva, 3 000 Kč měsíčně místopředsedovi a 6 000 Kč měsíčně předsedovi. Odměny je možné se písemným prohlášením vzdát, jako jsem to učinil já; v takovém případě se prostředky na konci roku převedou do "volného" rozpočtu univerzity.

Podrobné informace o AS UK lze hledat na jeho internetových stránkách: https://cuni.cz/UK-5760.html.

David Pavlorek
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky