Studijní agenda
- Zpřehlednění studijních předpisů
- Pružnější uznávání předmětů a studia ze zahraničí
- SIS tu musí být pro nás, ne my pro něj
AS UK nemá v kompetenci řešení konkrétních akreditací, což přísluší fakultním senátů a na úrovni univerzity zejména Radě pro vnitřní hodnocení. Senát však může a měl by významně promlouvat do koncepčních otázek vzdělávání.
Studijní předpisy musejí být přehledné, obsahovat jasná kritéria zkoušení a povinnosti pedagogů, kateder, fakult a samozřejmě na druhé straně i studentů. Nemohou být však zcela rigidní. Univerzitu chápu především jako společenství dospělých lidí a velmi různorodých studijních programů a oborů, proto kladu důraz i na to, aby byly zachovány možnosti individuálních domluv mezi studenty a pedagogy např. ohledně docházky a alternativního plnění kurzů či zvláštních termínů pro zkoušky a nebylo vše svázáno pouze nepružným nastavením SISu udělaného podle striktního studijního a zkušebního řádu.
SIS musí být funkční a naplňovat požadavky fakult. Orientace v SISu a některé jeho funkcionality by neměly být noční můrou ani studentů ani pedagogů ani dalších zaměstnanců univerzity. Je to univerzita, která má klást podmínky, a nikoli firma ERUDIO s.r.o., která je jeho dodavatelem. Dlouhodobě zastávám názor, že by stálo za zvážení přesoutěžení dodavatelské firmy pro náš informační systém.
Budu usilovat o dodržování povinností kateder a pedagogů zveřejňovat kompletní anotace včetně podmínek atestace v SIS vždy před zahájením výuky. Tato kompetence je pochopitelně v gesci fakult (v případě naší fakulty toto kontrolujeme v rámci činnosti Studentské rady), nicméně univerzita má kompletní data a na popud Davida Hurného již letos proběhl jeden sběr těchto dat a děkani fakult byli rektorem vyzváni k nápravě. Budu chtít, aby se tento sběr dat opakoval a rektorát fakulty tlačil ke zjednání nápravy.
Budu usilovat o co nejširší prostupnost výuky a o mezifakultní výuku, která nesmí být garantována pouze deklarativně, ale skutečně umožňována. Jako motivaci k tomu pro fakulty vidím zohlednění míry mezifakultní výuky i v Principech pro rozdělování příspěvků a dotací na UK. Zároveň jsem přesvědčen, že univerzita má podporovat dvouoborová studia a jsem rád, že se nám po změně zákona o vysokých školách a akreditačních pravidel podařilo v uplynulém období víceméně zachovat stávající podobu dvouoborových studií.
Budu podporovat rozšiřování mezinárodní spolupráce, tvorbu prostředků na financování hostujících profesorů, tak i výjezdy studentů do zahraničí. V tomto smyslu se domnívám, že je třeba také navyšovat stipendia na zahraniční studijní pobyty, zároveň klást co nejmenší překážky při uznávání předmětů absolvovaných v zahraničí.
Při uznávání zahraničního vzdělání pro účely studia na UK budu trvat na tom, aby fakulty využívaly relativně nového mechanismu, kdy mohou samy pružně toto vyhodnotit, a nenutily svoje uchazeče k drahé a zdlouhavé proceduře formálního uznání zahraničního diplomu či vysvědčení (tzv. nostrifikace). V případě nostrifikací budu usilovat o to, aby nedocházelo ke striktnímu srovnávání zahraničního vzdělání s našimi studijními programy, ale přihlíželo se především k hodnotě (platnosti) diplomu a podmínkám zemí, kde bylo vzdělání získáno. Odstranění formálních bariér také může přispět k velmi žádoucímu zvýšení počtu uchazečů o studium v programech akreditovaných v cizím jazyce.
Je potřeba také sjednotit praxi a váhu jednotlivých
kreditů. Není možné, aby studijní programy, které mají výstup stejné úrovně
vzdělání, jsou ohodnoceny stejným počtem kreditů, měly diametrálně rozdílnou
náročnost.
V rámci doktorského studia podporuji koncept
jednotnějšího charakteru kurikula doktorských studijních programů tak, aby byly
průběžně zaměřeny zejména na výstupy, které směřují k práci na disertaci.
Je třeba přitom stále pracovat na tom, aby doktorandi nebyli pouze levnou
pracovní silou pro jejich fakulty, ale aby měli důstojné podmínky a stipendia.